

Raymond Vis over 'Barry'
Raymond Vis schrijft het liefst ’s nachts omdat zijn telefoon dan rustig is. Rust waar zijn verhalen geen blijk van geven. Hij schrijft met snelheid, branie en is rechtdoorzee. Des te opvallender is het dat zijn werk juist heel gevoelig is. Als dwars jochie las hij de plaatselijke bibliotheek uit en is nooit opgehouden met lezen. Het verhaal van Barry – die net als Raymond opgroeide in Amersfoort in de jaren negentig – moest verteld worden. Therapie? Nee. Schrijven is beter. Hij volgde de opleiding ‘romans en korte verhalen schrijven’ aan de Schrijversacademie.
‘Barry‘ Barry is een coming-of-age roman, die zich afspeelt in de gabberscene van het conservatieve Amersfoort in de jaren negentig. Het vertelt een verhaal over liefde en teleurstelling en hoe je in moeilijke tijden kunt terugvallen op vriendschap.
Met Barry heeft Raymond Vis een onderscheidende roman geschreven. Deels gebaseerd op eigen ervaringen toont hij de schaduwkant van de nog onbeschermde samenleving in de jaren ’90. De jeugd werd in die tijd minder begeleid en minder gepamperd. De wijk Soesterkwartier in Amersfoort vormt het decor voor een groep jongeren die worstelt met de grillige gang naar volwassenheid. Ze ervaren zelf vrijwel alleen de zonnige kant van het leven omdat een ieder er uithaalt wat hij/zij denkt dat goed is.
Peter van Bavel op Bazarow:
Uiteindelijk blijkt dat ook wanneer je over een hobbelige weg vol gaten moet rijden, je alsnog op je bestemming kunt aankomen. Een boek dat iedere leeftijdscategorie en iedere sociale klasse zal aanspreken. Rauw, herkenbaar en liefdevol tegelijk. En bovenal fantastisch goed geschreven.
HKU Writing for Performance
Van ‘Barry‘ wordt een kort scène geschreven door Rick Vissers; student ‘Writing for Perfomance’ aan de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht).
Theater
De scène wordt gespeeld door studenten van de Theater Vooropleiding Amersfoort. Geregisseerd door Jori Hermsen


Ewa Maria Wagner over 'Hotel Goldberg'
Ewa Maria Wagner kwam vanuit München in 1991 naar Nederland. Met een cum-laude diploma van het conservatorium in Katowice op zak en vier jaar ervaring als orkestmusicus in het Poolse Radio en Televisie Orkest, werd ze altvioliste bij het Radio Filharmonisch Orkest in Hilversum. In december 2016 studeerde ze af aan de Schrijversvakschool in Amsterdam. Haar debuut Het Tristan-akkoord verscheen in 2019 en werd in het Duits vertaald. Dit jaar verscheen haar tweede roman : ‘Hotel Goldberg’.
Hotel Goldberg
Een indringende roman gebaseerd op de Silezische SS’er Willi Kulla en de oorlogsbuit die hij heeft begraven in de bossen van Baarn, voor de lezers van De dirigent van Maria Peters, ’t Hooge Nest van Roxane van Iperen en De tweeling van Tessa de Loo
Het leven van pianiste Marie kantelt als ze hoort dat ze de enige erfgename is van een overleden tante uit het buitenland. Ze reist vanuit Amsterdam naar Pless, een stad in Silezië waar haar familie vandaan komt maar waar ze slechts één keer als kind is geweest.
“Wagner voert de verschillende lagen van het verhaal aan als variaties op een thema, ook letterlijk: het boek bestaat uit 42 variaties of hoofdstukken, tien meer dan in Bachs Goldbergvariaties, die ongetwijfeld ten grondslag liggen van de structuur van de roman. Toch doet het verhaal niet gekunsteld aan, eerder gecomponeerd, zoals het een schrijvende musicus betaamt; van huis uit is Wagner altvioliste.” Elisa Veini (Literair Nederland)

Valentijn de Heer over 'Beste mevrouw Eva'
Valentijn de Heer is schrijver en zorgmedewerker. Hij schrijft voor Het Parool en publiceerde korte verhalen in onder andere De Optimist en Papieren Helden. Beste mevrouw Eva is zijn debuut. In het boek zitten diverse autobiografische elementen, maar daarvan is hij al schrijvende los kunnen komen, vertelde hij in een podcast interview met Chris Kijne. (Pluimcast op soundcloud)
Beste mevrouw Eva
Elias woont met zijn ouders in een welgestelde wijk van Leiden. Als hij een verstandelijk beperkt broertje krijgt, veranderen de toch al moeizame verhoudingen binnen het gezin. Zijn vader wordt steeds gewelddadiger en zijn moeder is niet bij machte om hem en zijn broertje te beschermen. Elias kruipt meer en meer in een ouderrol. Hij neemt de zorg voor zijn broer op zich, bekommert zich om het welzijn van zijn moeder en is iedere dag bezig zijn vader te behagen.
Buitenshuis houdt hij de schijn van een gelukkig gezin op. Hij vindt zijn toevlucht een paar straten verderop, in het houten huis van een ouder echtpaar. Er ontstaat een band tussen hem en Eva, aan wie hij zijn thuissituatie toevertrouwt. Haar huis wordt zijn droomland, dé plek waar hij hoopt voor altijd te blijven. Als op een dag de kinderbescherming bij het gezin op de stoep staat blijkt alles waar Elias zijn hoop op had gevestigd een illusie.
“‘Beklemmend debuut over het monster dat de mens is. In zijn roman laat Valentijn de Heer niet alleen zien wat een onveilige thuissituatie met een kind doet, maar ook hoe oeverloos trouw een kind aan zijn ouders blijft.’ –– ★★★★ NRC
‘Een pareltje van gedoseerde vertelkunst.’ (Literair Nederland)
Aanvangstijd: 20.00 uur
en vergeet niet zaterdag 23 maart 2024 alvast in je agenda te blokken voor Dé Nacht van de literatuur
Schrijvers op de Planken wordt mede mogelijk gemaakt door:







